Jump to content
DeVil79

FOCUS STACKING - uputstvo

Recommended Posts

Noćna mora svakog makro fotografa oduvek se zvala mala dubinska oštrina. Zahvaljujući mogućnostima „focus stacking“ programa sada mogu mirno da spavaju :)

 

 

Šta je prihvatljiva dubinska oštrina?

Dubinska oštrina (DOF – Depth Of Field) podrazumeva polje prihvatljive oštrine u fotografiji i prostire se 1/3 ispred i 2/3 iza mesta fokusiranja. Ona zavisi od više faktora, ali kod makrofotografije na nju najviše utiče udaljenost objektiva (preciznije fokusne ravni senzora) od objekta snimanja i otvor blende. Što je otvor blende veći (manji „f“-broj) manja je i dubinska oštrina pa kada smanjujemo razdaljinu između senzora i objekta snimanja uvećanje postaje veće, a DOF manji.

Da bi ste shvatili koliki je problem mala dubinska oštrina treba znati da je, pri maksimalnom uvećanju (1:1) kod makro objektiva od 100mm i pri blendi od f/16, dubinska oštrina oko 3mm. Montiranjem međuprstenova između tela i objektiva uvećanje se dodatno povećava, a samim tim i DOF postaje još manji. Veća dubinska oštrina se može dobiti manjim otvorom blende, ali pored nedostatka svetlosti najveći neprijatelj toj ideji je difrakcija. Što je manji otvor blende svetlost će biti raspršenija, a fotografija mutnija.

Na kraju ostaje izbor – ili će samo jedan mali deo fotografije biti oštar, a sve ostalo mutno ili će cela fotografija biti manje oštra zbog difrakcije.

 

Povećavanje dubinska oštrine

Na sreću svih onih koji vole ili bi voleli da se oprobaju u makrofotografiji, postoji nekoliko programa kojima je moguće povećati dubinsku oštrinu. Ti programi se zovu „focus stacking“ programi ili programi za slaganje fokusa. Oni rade tako što više snimaka iste scene, gde svaki snimak ima različitu tačku fokusa, spaja u jednu velike dubinske oštrine. Tako je moguće napraviti snimak koji je oštar celom dužinom kadra.

Kvalitet završne fotografije u velikoj meri zavisi od samog fotografa i njegove tehnike fotografisanja.

Postoje dva načina za dobijanje maksimalno kvalitetnih makro fotografija uz korišćenje fokus staking metoda.

 

Prvi način podrazumeva snimanje uz kontrolisano pomeranje opreme (odnosno senzora) ka objektu snimanja i to je finansijski skuplji način jer zahteva kupovinu „makro šina“ ili klizača. Na tržištu se mogu naći klizači različitih proizvođača kod kojih cenu diktira kvalitet (najkvalitetniji je Novoflex klizač i u zavisnosti od modela cena ide i do 600 eura). Svi ovi uređaji rade po istom principu: klizač se montira na glavu stativa, fotoaparat na klizač i okretanjem točkića na klizaču vrši se veoma precizno pomeranje opreme napred-nazad a kod nekih modela i levo-desno.

 

Drugi način ne zahteva makro šine jer se menjanje fokusne tačke vrši preciznim okretanjem prstena za fokusiranje, dok oprema miruje na stativu.

Veoma često za fotografisanje životinja u prirodi koristim monopod ili snimam iz ruke oslanjen na neku stabilnu površinu dok fotoaparat pomeram napred-nazad. Obično prvo fokusiram na oči insekta, zatim na telo, pa sve dalje. Najbolje rezultate postižem spajanjem pet fotografija. Tako odrađeni snimci nisu ujednačeni kao pri fotografisanju sa tripoda, ali taj problem veoma uspešno rešavaju fokus staking programi.

 

Fotoaparat treba podesiti na manuelni režim rada - bez ikakve automatike. Pošto fotografije koje snimamo imaju različite tačke fokuse isključivanje autofokusa se podrazumeva. Otvor blende zavisi od uvećanja i što je uvećanje veće blendu bi trebalo više zatvoriti kako bi i dubinska oštrina bila veća. Ovde treba napomenuti da je u makro fotografiji veoma izražena potreba za kompromisom između dubinske oštrine i kvaliteta fotografije jer postoje tri položaja blende: maksimalni, minimalni i optimalni. Optimalni otvor blende, koji daje maksimalnu oštrinu, obično je negde na sredini minimalnog i maksimalnog. Pri uvećanju 1:1 najčešće koristim blendu f/ 11 (kompromis kvaliteta fotografije i dubinske oštrine) mada neretko zatvorim blendu na f/13 (pa čak i na f/16 za uvećanja 3:1 i veća), ali je tada veoma primetan gubitak detalja na fotografiji. Upravo tu na scenu stupa tehnologija fokus staking fotografije jer se od serije fotografija maksimalnog kvaliteta i relativno male dubinske oštrine dobija jedna maksimalnog kvaliteta i maksimalne dubinske oštrine.

 

Rad sa focus stacking programima

Fotografije koje želimo da spojimo u jednu moraju biti iste rezolucije i ne smeju se isecati pre ubacivanja jer ih program neće prepoznati.

Postoje veliki broj programa koji dobro rade ovaj posao: najpoznatiji besplatni programi su Picoley, Tufuse i CombineZ programi (Combine Z5, ZM i ZP), a od komercijalnih programa izdvojio bih: Helicon Focus, Tufuse Pro, Zerene Stacker (sa zgodnom opcijom za naknadno retuširanje) i naravno slaganje fokusa u Photoshop-u.

Moj favorit je besplatni program CombineZP kojim sam uspešno spajao čak i fotografije koje sam snimio iz ruke. Veoma je jednostavan za upotrebu, odlično radi i što je najvažnije besplatan je. Fotografije mogu biti u .jpg ili .tiff formatu.

Nakon pokretanja programa treba kliknuti na New (sl. 1), posle čega se otvara polje za izbor fotografija (sl. 2). Sledeći korak jeste da izaberamo drugu stavku iz padajućeg menija: Align and Balance Used Frames (Thorough) Macro (sl. 3) i Go kako bi program poravnao fotografije. Sačekamo završetak te operacije i potom iz padajućeg menija izaberemo opciju Do Stack (sl. 4) i Go, nakon čega program spaja sve fotografije

u jednu sa velikom dubinskom oštrinom. Ostaje nam samo da sačuvamo fotografiju klikom na Save (sl. 5)

1

1.jpg

 

 

2

2.jpg

 

 

3

3.jpg

 

 

4

4.jpg

 

 

5

5.jpg

 

 

Naknadna obrada

Fotografija spojena fokus staking programom (sl. 6) obično zahteva veoma malo dodatne obrade, ukoliko se ne pojave neki neželjeni efekti. Uglavnom su to ivice koje izgledaju kao odraz u ogledalu (sl. 7 i 8) i njih treba odbaciti isecanjem, a na pojedinim mestima je moguća pojava „halo“ efekta (sl .9 na 100% uvećanju ) koje je lako ukloniti jednostavnim kloniranjem.

Razlika u dubinskoj oštrini može se videti ako uporedimo isečke fotografije nastale jednim snimkom (sl. 10 gde je oštrina samo na oku) i nastale od 5 snimaka tehnikom slaganja fokusa (sl. 11 gde je oštrina i na oku i na telu insekta). Fokus stacking tehnologija se lako i veoma uspešno koristi u studiju (posebno za stock fotografiju) dok izlazak u prirodu i lov na insekte predstavlja pravi izazov. Mnogo je ometajućih faktora a svakako najveći problem predstavlja aktivnost insekata. Rešenje je jednostavno – treba samo primiriti insekta. Od fotografa se zahtevaju dve stvari – strpljenje i ustajanje u cik zore jer trik je uhvatiti insekte na „spavanju“, dok su u stanju mirovanja usled niskih jutarnjih temperatura.

 

6

6.jpg

 

 

7

7.jpg

 

 

8

8.jpg

 

 

9

9.jpg

 

 

10

11-o.jpg

 

11

10.jpg

 

 

Za makro fotografisanje uvek biram mesta blizu vode (obale reke, jezera ili najobičnije bare). Ta mesta su prepuna života, a izjutra ima dosta isparenja koja stvaraju kapljice po insektima. Jutarnje kapljice su korisne korisne jer onemogućavaju kretanje insekata, a predstavljaju lep i dekorativan detalj na makrofotografijama. Kada se zagreju i osuše, insekti postaju aktivni i tada je teško napraviti uspešnu seriju fotografija. Teško, ali ne i nemoguće. Ponekada se dogodi da se insekti jednostavno „smrznu“ pošto ih zabljesne blic i takvu priliku treba iskoristiti. Na primer ima vilinih konjica koji će dopustiti da ih dodirnete, pa se čak bez straha popnu i na ruku.

 

Fokus stacking je odlična tehnika za podizanje kvaliteta makro fotografije, a skoro neophodna za fotografisanje pri uvećanjima od 1:1 i većim. Potrebno je mnogo vežbe i strpljenja da bi se savladala, ali se sav trud isplati kada vidite konačni

proizvod. Naravno, ovu tehniku ne treba forsirati po svaku cenu već na nju treba gledati kao na još jednu fotografsku veštinu.

Čak i kada ste potpuno posvećeni fokus staking tehnici ne treba propustiti priliku da snimite i neku neuobičajenu fotografiju kao što je ova poslednja. Za nju bi mogli reći da je izvedena tehnikom selektivnog fokusa kojim je sva pažnja usmerena na senku vilenjaka na listu, istog onog koji je i na ostalim ilustracijama.

senkaFUL800.jpg

 

 

 

 

Moram da napomenem da ovaj primer fokus stackinga nije idealan jer je nastao tako što je fotoaparat bio na monopodu, a ja sam opremu pomerao napred-nazad praveći snimke (5 komada). Program CombineZP ih je veoma uspešno spojio u jednu iako su vidljive razlike među snimcima (da sam sve odradio sa stativa rezultati bi bili još bolji, odn. možda ne bi bilo potrebe za naknadnom korekcijom).

 

 

Ovde možete skinuti besplatni program CombineZP http://www.hadleyweb.pwp.blueyonder.co.uk/CZP/files.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ja mislim da je to dobra ideja. Focus stacking tehnologija kod nas tek hvata zalet tako da će se ovo dosta čitati.

Nameravao sam da postavim svih 5 fotografija, iz f. stacking primera, u punoj rezoluciji pa da svako može da ih skine i da proba da ih spoji na svom kompu, ali Photobucket ih pri ubacivanju automatski smanji na 1024 po dužoj strani :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala Vama na podršci i tebi Christopher za tip :)

Zahvaljujući tome postavljam fotke u punoj rezoluciji bez bilo kakve obrade (ima čak i tragova prašine na senzoru :D ), a Vi fotke lepo skinite i probajte da ih spakujete u jednu po datom uputstvu. Kao što sam rekao sve je slikano pomoću monopoda i pomeranjem opreme napred-nazad pa su i fotke različite po kadru, ali trebalo bi da ih program CombineZP odradi kako treba. Sa stativa to mora da izgleda mnogo bolje.

Rezultati variraju od pokušaja do pokušaja pa će konačna fotka možda biti malo drugačija od moje.

 

Probajte!

 

 

1.

M35c1.jpg

 

 

2.

jHXFd.jpg

 

 

3.

ooeoe.jpg

 

 

4.

eX11o.jpg

 

 

5.

sicBC.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo još jednog primera focus stackinga koji možete skinuti i odraditi na Vašem kompu :)

 

 

1.

2D039.jpg

 

 

2.

l1XRB.jpg

 

 

3.

r6jgM.jpg

 

 

4.

3yVYF.jpg

 

 

5.

54d1X.jpg

 

 

6.

xSQJy.jpg

 

 

7.

ICo4h.jpg

 

 

8.

BrhEw.jpg

 

 

 

Inače, ovo je moj prvi uspešan f.stacking. Mislim da se kod konačne, spojene, fotografije javlja mala graška na vrhu grane koju treba srediti kloniranjem ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odlična tema, sve pohvale za tekst i slike. Super što si dao primere da možemo da probamo, bar oni što se ne bave makro fotografijom, značiće.

 

Takođe, i ja se slažem i mislim da ova tema zaslužuje da bude sticky iliti lepljiva :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Azazel, kao što napisa @BT ova tema je već "sticky" :)

 

Primere sam postavio i za iskusnije kolege jer sam i sam bio ubeđen da je focus stacking tehnologiju bilo nemoguće izvesti. Bar je tako bilo u početku.

Stalno sam dobijao rezultate koji su bili mnogo loši. Kasnije sam shvatio da pri velikim uvećanjima i najmanji pokret može da pokvari celu f.stacking fotku. Zato je najbolje odraditi fotografije rano ujutru dok su insekti nepomični.

Primeri su dokaz da je to veoma izvodljivo, ali uz dosta truda i iskustva. Ovom temom želim da podstaknem kolege da eksperimentišu i da ovom tehnologijom unapređuju svoje makrofotografije.

 

Čak i kada f.stacking fotka nije uspešno odrađena fotke (koje su učestvovale u spajanju) veoma uspešno možemo iskoristi na još jedan način, a to je kloniranjem u fotošopu ;)

Pokušajte da poravnjate sve fotke i zatim "klonirajte" iliti uzmite oštre detalje (detalje koje su u fokusu) sa svih fotki i nalepite ih (veoma pažljivo ) na fotku koju ste izabrali. Rezultati će biti odlični ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo ovo ce mozda nekome biti od koristi, a kao dopuna na Devilovu vise nego odlicnu temu :)

 

naime, nekoliko snimaka odradjenih iz ruke i prilicno pomeranih (od snimka do snimka, uglavnom svaka fotka bezi u sve tri ose po malo) ubacio sam u CombineZP i on je posle malo mucenja uspeo da napravi fotku koja je bila poprilicno "pegava".

 

Posle sam ubacio te fotke (5 komada) u Photoshop inspirisan ovime sto je devil rekao ali malo drugacije. Loadovao sam ih kao stack. kada ih je PS poredjao u layere, obelezio sam sve, otisao na edit -> allign layers. Ostavio sam auto, i nisam obelezio da radi distorzije jer nema potrebe, objektiv je 100mm macro i nema izoblicenja kao fisheye. Kada je PS poredjao fotke, opet sam ih obelezio i izabrao opciju ispod, Auto-blend layers. Posle jos malo vremena PS je uspeo jako dobro da spoji fotke.

 

Dakle, ako CombineZP ne uspe, probajte stari dobri PS ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala @Bocca za tvoj doprinos ovoj temi :)

 

Mislim da ovde ima još mnogo mesta za razradu teme i zato je poželjno da pišete svoja iskustva o ovoj tehnologiji (pogotovo u Photoshop 5 jer se ranije verzije nisu toliko dobro pokazale kao ova poslednja). Možete postavljati i f.stacking fotke ono kao "bez i sa f.stackingom" jer je uvek interesantno videti uporedne fotke kako izgleda jedna fotka, a kako to dobro izgleda kad se spoje više fotki u jednu.

Naravno, uvek možete postaviti i neka pitanja pa da Svi ovde pokušamo da nađemo neki odgovor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

da li je moguce uraditi fstack snimcima uradjenim iz ruke, tj da li combine moze da poravna takva pomeranja aparata? pokusao sam da uradim par puta, ali mi se dese 2 stvari-softver ne poravna fotke kako treba, tako da su fotke previse izlomljene i druga-nakon sto se zavrsi stack proces i prikaze konacan rezultat, u prozoru u kom se prikazuju operacije se zaustavi na "* Please wait while Picture is redrawn" i nakon pola sata bez progresa sam "ubio" program u task menageru? da li sam ja nesto pogresno radio ili je nesto drugo.

"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jucher poruchio macro focus rail plate :) nadjoh je vrlo povoljno, proverio, kazu ljudi da je solidne konstrukcije, pa kad dodje moracu i ja u livade cikom zore ranim jutrom :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
da li je moguce uraditi fstack snimcima uradjenim iz ruke, tj da li combine moze da poravna takva pomeranja aparata? pokusao sam da uradim par puta, ali mi se dese 2 stvari-softver ne poravna fotke kako treba, tako da su fotke previse izlomljene i druga-nakon sto se zavrsi stack proces i prikaze konacan rezultat, u prozoru u kom se prikazuju operacije se zaustavi na "* Please wait while Picture is redrawn" i nakon pola sata bez progresa sam "ubio" program u task menageru? da li sam ja nesto pogresno radio ili je nesto drugo.

-Moguće je raditi f.stacking iz ruke, ali se ruka mora osloniti na nešto tako da pomeranja budu što manja. Veća pomeranja niko i ništa ne može sastaviti :D

Ne znam šta je zablokiralo. Ja uvek radim kao što sam opisao i nema nekih problema. Naravno da ne uspe svaka fotka, ali zato se te fotke uvek mogu upotrebiti za "ručni f.stacking" kada prostim kloniranjem u fotošopu kopiramo oštre delove sa fotki i lepimo po jednoj koju smo izabrali :)

 

 

Ja jucher poruchio macro focus rail plate :) nadjoh je vrlo povoljno, proverio, kazu ljudi da je solidne konstrukcije, pa kad dodje moracu i ja u livade cikom zore ranim jutrom :)

-Sad samo napred! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Devil, upomoc :)

 

Veoma sam zainteresovam za ovo. Pre neki dan sam stavio ono cvece, ispalo mi je ok za prvi put. Juce, na vozu??? nadjoh neku grancicu i na njoj vilin konjic. Izgledao je ziv, ali nije odleteo, pa je valjda mrtav. Hocu da ga uradim ovako kao sto pokazujes ovde, stack od 3-5 fotki. Moj problem je fokus.

 

Situacija je sledeca - Canon 50D na tripodu, sa Tokina 100mm f2.8 objektivom. Mogu nabaviti i ring flash ako treba, a i extension tubes ako treba.

 

Ja pokusavam ovako - stavim konjica gde hocu. Stavim aparat na nekih pola metra od njega, jer radi njegove velicine i sirine objektiva moram biti toliko daleko da ga vidim celog. Pokusao sam sa f8, ne znam sa koliko ekspozicijom. Manualni fokus - fokusiram na oko recimo, i okinem fotku. Tu nastaje problem. Kako da promenim tacku na koju fokusira? Ako radim ono sto mislim da si rekao da radim, znaci da fokusiram, pa okinem, pa malo promenim fokus, pa okinem, pa opet promenim tacku fokusa, pa okinem, imam osecaj da uopste ne menjam tacku fokusa, nego samo ostrinu prve fotografije.

 

Ne razumem sta radim pogresno?

 

Kako bi ti ovo izveo da si na mom mestu? Jel bi koristio f8, ili f11? Ako hocu samo da fokusiram na oci, da idem skroz na f2.8? Ako hocu da fokusiram na oci, da probam sa tubama?

 

Pomagaj :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MUSASHI66, sve je lepo objašnjeno i lepo si shvatio. Prvo fokusiraš na oči pa okineš, pa onda okreneš prsten za fokusiranje i opet okineš i sve tako. Naravno da menjaš oštrinu prve fotografije (kod koje je fokus na oku) jer fokus prelazi na druge delove tela.

Što se tiče tuba, bliceva i ostalih stvari to zavisi samo do tebe. Ako hoćeš da fotkaš samo glavu staviš tube, ako hoćeš celog vilenjaka moraš malo da se odmakneš, ako želiš oštriju fotku idi na f/5.6 (ali tada dobijaš manji DOF pa moraš više fotki da odradiš za stacking) i obrnuto. To su osnove makro fotografije koje moraš da znaš da bi počeo da vežbaš fokus stacking. Što si bliže insektu moraš da praviš više fotki za f.stacking da bi ga dobio celog oštrog, dok iz daljine budu dovoljna par snimaka.

 

Evo kako izgleda animacija od fotki koje se korišćene za f.stacking. Trebalo bi da se njima vidi kako fokus ide po telu :)

 

drag.gif

 

 

spojena fotka

4800.jpg

 

 

 

 

stack2.gif

 

 

spojena fotka

900.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma nema problema :)

Ova je napredna tehnika makrofotografije i predstavlja pravi put za dalji napredak iskusnih makrondzija. Tu sam ako negde zapne ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stvarno si ljudina i po! Nisam stigao da se zezam sa konjicem ovaj vikend, dosao mi kum, sprema svadbu, pa smo bili zauzeti.

 

Odgovorio si mi na pitanje, nisam znao jel radim nesto lose ili ne, jer ne primetim da dobijam fokus na svakom delu tela kad pokusam da pomerim prsten, ali predpostavljam da je to samo do iskustva i da treba vise da se igram. Jedino me nervira vetar - kako god okrenem, kad god pokusam, uvek duva i mrda ili cvece kad slikam, ili krila na ovom konjicu.

 

Kad prestane da duva, probacu da se igram da opcijama od f2.8 pa do f11, da vidim kakve su mogucnosti ovog objektiva i sta ispadne od njega kad se fokusira tako blizu.

 

Hvala jos jednom!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Devil, imam pitanje, al prije svega izvinjavam se na dizanju teme iz mrtvih.

 

Da li se ovaj program moze koristiti za focus stacking kod pejzaza? Ocu da se oprobam u onom tipu pejzaza kad je u foreground-u jako blizu neki element (biljka, kamen, cvijet i sl.), a background neki planinski vrhovi ili nesto. Tada takodje moram odraditi bar 3 4 fotke. Da li ovaj program moze spojiti i te fotke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...