Jump to content

kobayashi

Članovi
  • Content Count

    3,849
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About kobayashi

  • Birthday 03/03/1975

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    43°53'30"N 20°21'00"E

Previous Fields

  • Ime i prezime
    Mladen Janjic
  1. Pojavio mi se na jednom portalu sa vestima, nije oglas za hardver, ali meni je smešan, naročito kad pogledam "probrane" fotografije na sajtu: https://www.halooglasi.com/usluge/fotografske-usluge/fotograf---profesionalno-fotografisanje/5425634584840 Viđali smo daleko bolje radove čak i od početnika, a kamoli "profesionalnih fotografa".
  2. Početnici su u dilemi. Oni koji imaju DSL deceniju i više, treba da se zapitaju kad su zadnji put napravili fotku sa teleobjektivom ili nekim ultraširokim. Ja više i ne nosam ranac unaokolo sa sobom, samo kad idem namenski negde u prirodu i slično, a za to zadnjih nekoliko godina nemam vremena, tako da aparat stoji kod kuće ili eventualno na poslu (ne bih da ga ostavljam u autu), pa u toj varijanti bi korisniji bio i taj Sony RX100. Naravno, neki sa FF senzorom bi bio još bolji, ali je to mnogo para za svakog ko se ne zarađuje od fotografije ili nečeg drugog da mu taj novac dođe kao neka sića. Te male aparate je kasnije mnogo teže prodati kao polovne, jer se to teže popravlja (gušće upakovani delovi), popravke su skuplje (jer se dosta ređe pojavljuju u servisima), a kvarovi nastaju zbog svakakvih gluposti (zrnce peska ušlo u objektiv koji se izvlači, itd.).
  3. Sve zavisi, ja kupio 13.3" (uzeo bih 14", ali nisu imali na polici, samo 2 primerka negde u BG, pa me mrzelo da čekam, jer je razlika zanemariva), čisto da mogu da nosim maltene kao svesku. Ali, problem nedostatka Home/End/PgUp/PgDwn tastera baš mi smeta, jer sam navikao da sa tekstom i kodom radim brže bez miša (Ctrl/Shift + Home/End itd.), i onda ovde kad mi treba Ctrl+Shift+End, moraj još da pritisnem i Fn na levoj strani... Kod 17" je problem što svi imaju neki kompromis za koliko-toliko normalnu cenu. Ja sam pomenuti laptop platio blizu 100k dinara za i7 CPU (pa još dvojezgarni, bruka koliko nas je zakidao Intel dok ih AMD nije pritisnuo na tržištu), recimo 121k je bio na akciji neki MacBook (mislim da nije bio Pro), koleginica posle par meseci uzela zver sa i7-4core, 16GB rama, SSD 240GB + 1TB disk i neka grafička sa 3 ili 4GB svoje memorije, za "samo" 132k (bio na akciji). Sad, za taj isti novac svi 17" laptopovi ili imaju loš ekran, ili loš procesor, ili im baterija drži nenormalno kratko vremena za današnje standarde (OK, i normalno za jači CPU, grafiku, veći ekran, itd.). Meni retko zatreba laptop kad sam dalje od 220V utičnice, ali kad mi zatreba tipa jednom u mesec-dva, veoma je korisno što može da drži 5-6 sati baterija. Kod 17" od toga nema ništa. A pošto sam navikao na rad sa 2 monitora, ne vredi mi ni laptop sa 20" ekranom, tako da mi je onda bolje nešto što je veličine sveske. Alternativa bi bio neki Lenovo ThinkPad (ne znam da li ima drugih brendova niti modela od Lenovo, neke firme kod nas su poručivale "custom" laptopove od nekog za nas no-name proizvođača) sa onim ThinkPad Bottom Docking Connector, jednostavno samo spustiš laptop i pomeriš neki slajder prekidač i to je to. Ali, kod nas negde videh da je cena novog 27k dinara, a na oglasima ima i za trećinu te cene, samo mora da se proveri da li su kompatibilni sa određenim modelom laptopa.
  4. Zavisi šta čuvaš na tih 4TB. Ako je video i fotografije, nema potrebe, ako imaš dosta sitnijih fajlova, možeš da podeliš. Jeste da za jednu ogromnu particiju postoji jedan veliku Master file tabelu, a za više manjih particija više manjih Master file tabela. Performanse zavise od keširanja i drugih faktora vezanih za fajl sistem, ali se može reći da sa manjim particijama brže ide pretraga fajlova (ako nema keširanja rezultata pretrage). Uglavnom, kod NTFS-a je veličina klastera 4kB (softverskih, većina HDD-ova interno i dalje koristi 512B za veličinu klastera, pa svi Windows sistemi posle XP-a koriste 4k alignment). SSD može da radi sporo iz više razloga, naročito na Win 7 koji i nije naročito optimizovan za SSD (ali, Win 10 iako jeste, nakon ažuriranja od pre par godina radi katrastrofalno na HDD). Pitanje da li ti je instaliran odgovarajući drajver i šta još već treba za SSD (Intel Storage... nešto), naravno ako je Intel chipset, za AMD ne znam šta treba. Ima na netu dosta tema o usporenom radu SSD-a na Win 7, pa pogledaj.
  5. Da, da, trustpilot, gde "Each review has a personal story", a svi izgledaju kao da ih je pisala ista osoba (u stvari, generisani su softverski, naravno). Jedan način da se veći broj legalnih ključeva pojavi u prodaji je kada velike firme kupe ogroman broj računara sa licencom za svaki računar (na broj od nekoliko desetina hiljada računara ponuda bude jeftinija od računara bez OS-a, jer ove sa OS-om imaju na stanju i isplati im se da ih podaju toliko jeftinije koliko ih košta pojedinačna licenca za Win), ali firma posebno kupuje licence koje se aktiviraju preko lokalnog servera (KMS ili MAK), a Win ključ dobijen u vidu nalepnice na računaru može da se preproda - u stvari, prodavac računara poskida sve te nalepnice i te ključeve prodaje po niskim cenama. Međutim, računari sa Win licencom su skuplji za bar 50€ (i to za Home/Basic/Starter verziju koja nije pogodna za firme), pa firme izbegavaju takvu kupovinu, a i odavno nema nalepnica na kućištima, već se Win dobija na fabričkoj particiji sa koje se pokreće instalacija pri uključivanju računara i može se koristiti za recovery. Međutim, ovi jeftini ključevi su uglavnom ukradeni ili plaćeni ukradenim karticama, pa je pitanje do kada će raditi. Možda mesec dana, možda godinu, možda i dve, sve zavisi kako se kome zalomi. Generalno, ako nekome odgovara da rizikuje, napred, samo ne plaćajte direktno karticom. Dešavalo se ljudima da im zbog "sigurnosti" traže sekniranu karticu na kojoj se vide samo zadnje 4 cifre i lični podaci (ime, prezime), a u stvari ako su plaćali karticom preko sajta, ovi dodatni podaci su im dovoljni da se kartica zloupotrebi. Još jedan način da se kod nas dođe do "legalnih" ključeva: znao sam lika koji je jednom našem velikom prodavcu računara našao "backdoor", odnosno uspeo je preko nekog linka da pristup njihovom serveru sa formom za generisanjem Win ključeva. Za nekoliko ili nekoliko desetina ključeva ne bi bio problem, jer firma prodaje na hiljade računara, za veći broj bi možda u firmi neko primetio, ali ako neko uspe tako nešto da uradi u slučaju velikog prodavca računara u UK ili drugoj zemlji gde se prodaju milioni računara godišnje, može da generiše i 100.000 ključeva i da oni duže vreme ne budu blokirani od strane MS-a. Što opet ne znači da je sve to legalno. Legalno je koliko i ključevi za Eset na nekom našem forumu, koji se mogu iskoristiti dok Eset ne blokira nove aktivacije tim ključem, ali ko je uspeo da aktivira, nema problema do isteka roka važenja za tu licencu. Odnosno, ne koristite crack ili aktivator i time ne rizikujete da navučete neki crv ili drugu štetočinu, ali to ne znači da je sve legalno u smislu da je u skladu sa zakonom.
  6. Napredniji aparat jeste bolji, ali ako napravite 10-ak fotki pa ih lepo obrađujete. Ako imate 300 fotki gde je ipak potrebno dosta ručno urađenih korekcija (nije samo tipa WB i oštrina pa da može automatski), naročito u zatvorenom prostoru gde je na svakoj fotki potrebno posebno podesiti WB (jeste moguće ponekad ih grupisati, može i ako svaku treba ručno podesiti brže da se uradi u Lightroom-u i na kraju se pusti da odradi obrade na punoj rezoluciji...), ali posle nekog vremena postane smaranje ako imate 1000 drugih obaveza, pa poželite aparat koji daje perfektan JPEG (a to ovi skuplji N/C uglavnom nisu). Za težinu, tj. masu, mogu reći da meni 5D sa gripom, 24-105 i blicem teži preko 2kg, možda i 2.5kg, ne sećam se tačno, merio sam pre 5-6 godina. Plus je u rancu još jedno telo sa 3 objektiva (ok, 2, da ne računamo 50mm koji je zanemarive mase u odnosu na ostalo). Ranac sam odavno prestao da vučem redovno sa sobom, i više bi mi odgovarao JEDAN aparat koji ima većinu osobina DSLR-a sa 2-3 objektiva u jednom telu i objektivu (po cenu i da se taj objektiv ne skida, tj. da nije izmenjiv). Jednostavno više nemam vremena da idem u namensko fotkanje, ali mi ponekad izleti neki "Life" kadar, i tada mi ni ranac pri ruci ne bi pomogao, jer dok izvadim aparat, zamenim objektiv ako mi treba telefoto, kadar ode. Pre 10-12 godina ovi manji aparat su bili gori nego kamere na današnjim mobilnim telefonima, sada je sve to već malo više napredovalo. Sada postoji kompakt, tipa Sony RX100, Canon G1x i G7x i slični. Za "umetničarenje" i ko voli izazov ograničenja na jedan objektiv, a novac nije problem, može i neki MILC sa jednim prajmom, tipa 35mm ili 50mm (FF ekvivalent u mm).
  7. Meni AV blokira sajt, i ne nameravam da to zaobilazim, radi se o prevarantima koji prodaju VLK ključeve, koje MS može bilo kad da blokira. Najčešće rade koji mesec i onda vam Win izbaci poruku da nije originalan. Oni nisu zvanični re-seller, ne možete dobiti račun i sl. (firme u Srbiji moraju da kupe Win od zastupnika u Srbiji). Da je to tako, neka firma u Srbiji bi kupila VLK licencu za 1000 instalacija pa prodavala pojedincima za 20€, al' malo sutra bi to koštalo toliko. Čak i na 100k kopija Windows mislim da ne ide ispod 50$ za OEM proizvođače.
  8. Bolje juri 18-105, možeš i neki portret da napraviš (nije baš kao sa prajmovima, ali je daleko bolje od 18-55mm), ja sam probao na D3200 i to je stvarno OK, čak i direktno iz aparata. Ako ništa, bar je dosta tiši od mog 5D mk1 od koga ne nameravam da se rastajem :)
  9. Nama su u mesec dana vrisnula 2 serverska diska (došli uz server, ali su kod naših prodavaca takvi koštali oko 30-35k dinara, a cene su čak bile iste za 300GB i 1TB modele, slično kao i danas za nešto veće kapacitete). Ti serverski diskovi imaju masivniji ležaj za motor koji okreće magnetne ploče, ležaj čak štrči više od pola centimetra iz kućišta, ali je elektronika vrlo moguće identična... ispostavlja se da običan SATA disk možete pustiti da radi neprekidno, samo je bitno da imate dosta RAM-a i dobro keširanje kako server ne bi kostantno drndao po disku. Ovi obični SATA diskovi su nekad izdražvali nenormalno maltretiranje na računarima sa 1-2GB RAM-a, gde OS stalno drnda po disku zbog korišćenja virtuelne memorije.
  10. Ovde imaš poređenje Blue/Black/Red/Purple: https://www.gamersnexus.net/guides/2796-wd-...-vs-red-in-2017 Glavna razlika za Blue - Purple je što Blue ima i u 7200rpm varijanti, dok Purple ima i sa 128MB keša i ide do 8TB (Blue do 6TB), bar u vreme pisanja teksta na toj strani, a to je 2017. godina. Za purple je navodno garancija 3 godine, a za Blue 2 godine, ali moraš proveriti i kod naših prodavaca. Za Backup umesto kupovine skupljeg diska možeš kupiti 2 jeftinija i koristiti ih u Raid režimu, ali za to ti je potrebno odgovarajuće eksterno kućište sa RAID kontrolerom - ili da ipak radiš ručno kopiranje na oba diska, ne znam, možda ima neki softver gde preko USB možeš istovremeno da šalješ podatke na oba diska, ali ipak hardverska varijanta RAID-a je brža.
  11. Taj Dell je skup upravo zbog 16:10, danas je praktično nemoguće naći takav monitor, jer za iste pare ima sa većom dijagonalom i rezolucijom. Kome je bitno da ima prostora po visini, uzme još jedan koji ima rotaciju tako da može da se postavi u portretni mod. Ako ti ne smeta to što je rezolucija 1920x1200, onda uzmi, ali prvo pročitaj ovaj test: https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/u2415 Ja sam davno kupio U2312HM (16:9) zbog fotografije i relativno je OK, tj. daleko je bolji nego oni sa TN panelom, a koštao oko 200€. Tada je U2412H koštao oko 260€ (1920x1200), tako da je ovih 300€ sada bezobrazluk naših prodavaca. Bolje za taj novac uzmi nešto sa većom dijagonalom ili čak malo doplati pa uzmi "normalan" monitor za današnje standarde. Ja da kupujem sebi, za te pare bih uzeo 2 monitor od 22-23" sa IPS panelom, kad se jednom navikneš na 2 monitora, nema nazad :)
  12. Čistio 2 puta FF sensor filmom, malo je pipavo namestiti onaj papirić, a jednom sam 3 putao morao da ga stavljam jer bi se prekinuo na mestu gde se prema uputstvu zaseče. Drugi put se ispostavilo da nisam namazao dovoljno debeo sloj tako da je ostala jedna mala trakica filma na senzoru, pa sam morao opet da namažem deblji sloj i čekam da se osuši. Uglavnom, mora da se zalepi baš u sam ugao kako bi pri povlačenju tu odlepio osušen sensor film, jer treba povući poprilično, ali kad se odlepi samo milimetar na uglu, onda se ostatak odvoji lagano. Jednom sam čistio i APS-C, napunio lepo bateriju pa se nisam ni cimao da onaj papirić zasecam i lepim drugi kraj za slučaj da se zavesica zatvori, otišao da gledam film, kad se iz sobe čuje neko pištanje. Aparat upozorava da je baterija pri kraju, i ja budala umesto da otcepim papirić ili jednostavno povučem i skinem sensor film, u panici isključim aparat i taj papir zavrne zavesicu (izvuče se 1 ili 2 lamele). Aktiviram opet mod za čišćenje, skinem papirić, lamele zavesice vratim pincetom, i za čudo, aparat radi bez problema, evo i dan danas. Neuništiv :) Ali, period između 2 čišćenja je taman toliki da zaboravim te neke sitne detalje. Uglavnom, definitivno najefikasniji način. Uglavnom, ko nije čistio sam, nije baš za preporuku, ali ako se okupi društvance u kome je bar neko jednom ili više puta čistio, možete lepo za sat-dva da očistite sve aparate.
  13. Od tih sa spiska jedino je Samsung "običan" TN panel, ostali su IPS pa su prihvatljivi. Međutim, i sam sam uzeo tako u outletu za upola cene monitor da mi bude sekundarni, ipak dobio IPS za manje para nego najgori TN kriš, garancija godinu dana, ali posle nekoliko godina počeo je da ostaje burn-in po levoj strani da bi nekoliko meseci nakon toga monitor stradao bez mogućnosti da se popravi (otišao panel). S obzirom da je nov bio 200€, a taj 100€, ne znam da li sam prošao dobro ili loše, jer bi se slično možda desilo i sa novim, jer ne znam da li je taj primerak bio samo vraćen onako ili je bio popravljan (što je predugo trajalo, pa je prvi kupac uzeo nešto drugo).
  14. Da se samo nadovežem na temu, kako platiti bilo šta iz Srbije virmanski, odnosno da budem precizniji, sa računa firme? Na primer, AWS, Azure, Adobe Cloud. OK, imaju oni neke svoje zastupnike, ali zamislite, M$ ima svoje predstavništvo u Srbiji, ali ne možete od njih da kupite maltene ništa, nego mora preko njihovih partnera. Pa čemu onda to predstavništvo u Srbiji? Elem, da li je neko bilo šta plaćao direktno sa računa firme i koliko je % otprilike to skuplje nego kad bi se plaćalo privatno direktno preko interneta? Pretpostavljam da ima onih koji su uzimali Adobe Cloud pa su plaćali sa računa firme kako bi to vodili kao trošak poslovanja.
  15. Kartica se nakon kopiranja fotki na računar uvek formatira u aparatu, ko zna šta računar može da napravi ako se na njemu nešto briše. Meni je Windows više puta za neke fleševe izbacivao poruku da je detektovao da nešto nije u redu i nudio opciju da popravi, ali od kad mi je zeznuo neke podatke na flešu, samo kopiranje podataka i potom format. Dešava se da zbog nečega Windows zezne file strukturu na eksternom uređaju, posebno kad se često brišu i upisuju podaci. Meni se tako desilo da sam nešto obrisao na flešu, ali nije oslobođen prostor, Windows je prijavio da ima neki problem i da može da ga otkloni, ali mi je u stvari zeznuo neke podatke. Radilo se o tome da taj prostor koji je bio zauzet iako se nisu videli fajlovi, bio je skriven, ali fajlovi se nisu mogli pročitati ni sa Total Commander-om. Ne znam kako i zašto, ali uglavnom pomaže samo format. To što se vide fotke na fotoaparatu može značiti da se vide "thumbs", pokušaj da zumiraš maksimalno na ekranu fotoaparata, ako je dobar kvalitet i na maksimalnom zumu, onda su fotke tu, ako je kvalitet loš, znači da fotoaparat čita samo thumb.
×
×
  • Create New...